بایت لرن

آموزشهای برنامه نویسی ، امنیت و شبکه ،ترفند های کم یاب ، سورس کد ، طراحی وب ، اپلیکشن ، انجام پروژه های دانشجویی رایگان

لیست توابع منطقی ( logical ) در اکسل

excel

لیست توابع منطقی ( logical ) در اکسل

اکسل چهار نوع تابع منطقی ارائه داده است . این توابع AND،  OR، XOR، NOT هستند. زمانی از این فرمول های استفاده میشود که میخواهید بیش از یک مقایسه را در فرمول خود انجام دهید و شرط های متعددی را بررسی کنید. توابع منطقی نیزمثل عامل های منطقی، پس از بررسی آرگومان ها مقادیر TRUE و FALSE را برمیگردانند.

برای مطالعه کامل مقاله در ادامه مطلب با بایت لرن همراه باشید ...

تابع And

این تابع تعدادی عبارت منطقی دریافت می کند ( حداکثر تا ۲۵۵ عبارت ) و اگر همه عبارتها درست باشند,جواب تابع True و در غیر این صورت False خواهد بود.


تابع OR

این تابع تعدادی عبارت منطقی دریافت می کند ( حداکثر تا ۲۵۵ عبارت ) و اگر هر کدام از عبارتها درست باشند,جواب تابع True و در غیر این صورت False خواهد بود.


تابع NOT

این تابع یک عبارت منطقی را به عنوان ورودی دریافت می‏کند. اگر عبارت ورودی True باشد, جواب تابع False و اگر عبارت ورودی False باشد, جواب تابع True خواهد بود.


تابع TRUE

این تابع بدون آرگومان است و جواب آن همیشه عبارت منطقی True خواهد بود


تابع FALSE

این تابع بدون آرگومان است و جواب آن همیشه عبارت منطقی False خواهد بود
در تصویر زیر, مثالهایی برای توابع ذکر شده را مشاهده می‏کنید.

تابع IF

تابع IF یکی از مهمترین توابع اکسل محسوب شده و برای انجام محاسبات شرطی استفاده می‏شود. این تابع سه آرگومان دارد آرکومان اول آن یک عبارت منطقی است و آرگومانهای دوم و سوم مقادیر یا عبارتهای محاسباتی می‏باشند. اگر عبارت منطقی درج شده در آرگومان اول درست باشد, نتیجه آرگومان دوم و در غیر این صورد نتیجه محاسبه, آرگومان سوم خواهد بود.

 تابع IFERROR

این تابع دو آرگومان دارد که آرگومان اول آن آدرس یک خانه یا یک فرمول محاسباتی بوده و آرگومان دوم آن متن پیغام خطا می‏باشد. اگر نتیجه محاسبه فرمول خطا نداشته باشد  نتیجه را برمی‏گرداند و در صورت وجود خطا متن پیغام وارد شده در آرگومان دوم برگردانده می‏شود.
یکی از مهمترین موارد استفاده این تابع ترکیب آن با تابع Vlookup می باشد. حتما می دانید که تابع Vlookup جستجو می کند و اگر نتیجه ای پیدانکرد خطای #N/A را بر می گرداند. حال می توانید نتیجه Vlookup را به تابع IFERROR داده و به جای خطای #N/A پیغام دلخواه را نمایش داد.

همچنین لیست کامل فرمول های  مالی (توابع Financial) اکسل را در بایت لرن مطالعه کنید.

همچنین لیست توابع تاریخ و زمان (Date And Time)  در اکسل را در بایت لرن مطالعه کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به گردانندگان آن است

Valid HTML 4.01!