بایت لرن

آموزشهای برنامه نویسی ، امنیت و شبکه ،ترفند های کم یاب ، سورس کد ، طراحی وب ، اپلیکشن ، انجام پروژه های دانشجویی رایگان

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

 راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در مقاله آموزش گوگل آنالیتیک (Google Analytics)،در رابطه با کاربرد این سرویس رایگان گوگل و نیز نحوه ایجاد اکانت مربوطه شرح داده شد.

در تکمیل آن، با مطالعه راهنمای گوگل آنالیتیکس، اطلاعات بیشتری در رابطه با واژگان مورد استفاده در نتایج تجزیه و تحلیل گوگل آنالیتیکس، مهمترین تفاوت های بین ابعاد و معیار ها بدست آورده و با نحوه ایجاد گزارش ها و تحلیل آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

واژگان مورد استفاده در گوگل آنالیتیکس:

پیش از شروع، چند اصطلاح وجود دارد که شما می بایست معانی آنها را در نتایج گزارش های گوگل آنالیتیکس بدانید. چرا که شما اغلب با این اصطلاحات در داده های گوگل آنالیتیکس و نیز این مقاله مواجه خواهید شد.

نشست/دوره (Sessions): منظور از نشست بازه زمانی خاصی است که هر بازدیدکننده بطور فعال در حال تعامل با سایت و در نتیجه وب سرور مربوطه می باشد.
تعداد بازدید از صفحه (Pageviews) : دال بر تعداد کل صفحات مشاهده شده توسط بازدیدکنندگان می باشد.
تعداد صفحات در هر دوره (Pages/Session) : در واقع میانگین تعداد صفحات مشاهده شده در هر نشست کاربر می باشد.
متوسط بازه زمانی دوره (Avg. Session Duration) : میانگین زمانی که کاربران در یک نشست، به طور فعالانه با سایت تعامل برقرار می کنند.
نرخ پرش (Bounce Rate) : نرخ پرش یا Bounce rate به تعداد کاربرانی اطلاق می شود که به سایت مراجعه می کنند و مطلب مورد نظر را در سایت پیدا نمی کنند و در نتیجه از سایت شما خارج می شوند. این خروج یا از طریق بستن مرورگر یا کلیک روی گزینه بازگشت و یا روی لینک خارجی از سایت اتفاق میافتد.
نشست جدید (New Sessions) : تعداد بازدیدکنندگانی که جدیدا و برای اولین بار به سایت شما مراجعه می نمایند.
اهداف (Goals) : منظور از اهداف، کلمات کلیدی و یا عبارات مورد جستجوی کاربران می باشد که از آن طریق به سایت شما دسترسی پیدا نموده اند.
کمپین (Campaigns) : این فاکتور پارامترهایی را به آدرس URL صفحه از وب سایت اضافه می کند که باعث می شود بتوانید اطلاعات بیشتر درباره ترافیک ارجاعی به سایت از طریق آن لینک، جمع آوری نمایید. به عنوان مثال شما می توانید لینکی از وب سایت خود را در سایت های تبلیغاتی قرار دهید و برآورد کنید کاربران چند بار با مراجعه به آن لینک، به سایت شما هدایت شده اند.
نرخ دستیابی به هدف (Goal Conversion Rate) : این پارامتر بیانگر درصد اهداف تکمیل شده توسط بازدیدکنندگان است. در واقع نشان می دهد که چند درصد از اهداف بازدیدکنندگان در سایت شما به نتیجه رسیده است و سایت شما چه میزان از اهداف (کلمات و عبارات کلیدی) بازدیدکنندگان را پوشش می دهد.
تکمیل هدف (Goal Completions) : این پارامتر بیانگر تعداد بازدیدکنندگانی است که به اهداف (Goals) خود در سایت دست یافته اند.
ارزش هدف (Goal Value) : این پارامتر میزان مالی مربوط به اهداف را برآورد می کند. بدین معنا که از جستجوی کاربران در سایت شما چه میزان درآمد نصیب شما شده است.
Hits : این فاکتور تعداد کل فعالیت های بازدیدکنندگان را در سایت نمایش می دهد. این فعالیت ها می توانند شامل باز نمودن صفحه ای در سایت، یا مشاهده عکس های سایت، ثبت نام و غیره. Hits در حالت کلی به دسته های زیر تقسیم می شود: کلیه تعاملات مربوط به صفحات سایت (page tracking hits) ، کلیه رویدادهای سایت (event tracking hits) ، تعداد تعاملات تجارت الکترونیک (ecommerce tracking hits) و کلیه فعالیت های مربوط به شبکه های اجتماعی (social interaction hits) باشد.
همچنین توضیحات تکمیلی و شرح برخی پارامتر های دیگر در متن آورده شده اند.

تحلیل گزارش های پیش فرض :

گوگل آنالیتیکس به صورت پیش فرض ابزار هایی را جهت ارائه گزارش های از پیش تعریف شده در اختیار شما می گذارد. در ادامه نحوه آنالیز و تحلیل سایت مورد نظر آورده می شود.
ابتدا به اکانت گوگل آنالیتیکس خود لاگین نمایید و نام سایت مورد نظر را اضافه نمایید.
پس از لاگین نمودن، همانطور که در تصویر زیر آمده است، در سربرگ Home لیستی از تمام سایت های خود را به همراه گزارش خلاصه ای از عملکرد آن ها مشاهده خواهید نمود:

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در بالای صفحه، در سربرگ Reporting میتوانید گزارش های مفصل تری کسب نمایید:

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، در کادر سمت چپ گزینه های پیش فرض و در کادر سمت راست نتایج تحلیل مربوط به هر کدام از این گزینه ها قرار دارند.

با انتخاب قسمت Dashbosrd در کادر سمت چپ، خلاصه ای از مهمترین گزارش ها در یک صفحه نمایش داده می شوند. همچنین با انتخاب گزینه +Add Widget امکان افزودن گزارش های بیشتری در این صفحه فراهم می شود.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در پنچره باز شده امکان انتخاب نوع نمایش بصورت جداول، نمودار های دایره ای، نمودار های خطی و غیره به صورت استاندارد (Standard) و یا لحظه ای (Real-Time) فراهم می شود. در صورت انتخاب موارد از قسمت لحظه ای، نمودار ها بر اساس آخرین فعالیت ها (به طور مثال فعالیت های کاربران از 30 دقیقه قبل تاکنون) نمایش داده می شوند. با انتخاب هر مورد از نمودار ها و یا جداول، در قسمت Show the following metric امکان انتخاب معیار های پیش فرض می باشد.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در قسمت Intelligence Events Overview، امکان تنظیم ایمیل های هشدار، هنگام رخداد رویدادهای خاصی می باشد. در واقع در زمان وقوع رویدادهای تعریف شده، برای شما ایمیل ارسال شود. همچنین در قسمت Custom Alerts امکان تنظیم هشدار های دلخواه نیز می باشد.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در قسمت Real Time، امکان نمایش فعالیت های مرتبط با سایت به صورت لحظه ای و در آن واحد فراهم می شود.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

و در نهایت نتایج تحلیل اصلی گوگل آنالیتیکس از طریق بخش های بازدیدکنندگان (Audience)، جذب (Acquisition)، رفتار (Behavior) و تغییرات (Conversions) بدست می آیند. این قسمت ها، گزارشات مفصلی درباره نحوه تعامل کاربران با قسمت های مختلف سایت، منابع ترافیک، محتوا و دستیابی به هدف هستند.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

بطور مثال در زیر منوی Behavior نیز امکان نمایش نتایج تحلیل روی معیار های متفاوت بر اساس نوع تعامل کاربران با قسمت های مختلف سایت فراهم می شود:

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

ابعاد از پیش تعریف شده و سفارشی :

ابعاد ازپیش فرض، همان ابعادی هستند که توسط گزارش های گوگل آنالیتیکس به کار می رود. ابعاد سفارشی، ابعادی هستند که کاربران به دلخواه آن ها را تعریف می نمایند. در واقع در صورتی که در نتایج و گزارش ها نیاز به ابعادی دارید که به صورت پیش فرض تعریف نشده اند، امکان تعریف ابعاد دلخواه برای شما وجود دارد.
به طور نمونه شما می توانید از ابعاد سفارشی برای ذخیره سازی مقدار خاصی در قسمت تماس تلفنی ویا نعدا کاربران آنلاین در سایت و... استفاده کنید.
در گوگل آنالیتیکس پارامتر های ابعاد به دو قسمت اصلی (Primary) و فرعی (Secondary) تقسیم می شوند.
توجه نمایید که تنها امکان استفاده از ابعاد سفارشی به عنوان ابعاد اصلی در گزارش های دلخواه می باشد ولی در گزارش های استاندارد امکان استفاده از ابعاد اصلی نمی باشد. تنها امکان استفاده از ابعاد سفارشی به عنوان ابعاد فرعی در گزارش های استاندارد می باشد.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

نحوه ایجاد گزارش سفارشی :

معمولا گزارش های پیش فرض گوگل آنالیتیکس، اطلاعات کامل و جامعی را در مورد سایت بیان می کنند. اما در صورتی که گزارش های بالا پاسخوگی نیاز شما نبوده، علاوه بر استفاده از ابزار های پیش فرض، امکان تعریف گزارش های دلخواه نیز فراهم می باشد. در ادامه به نحوه ایجاد گزارش سفارشی خواهیم پرداخت.
ابتدا به اکانت گوگل آنالیتیکس خود لاگین نمایید و نام سایت مورد نظر را اضافه نمایید.
سپس در بالای صفحه سربرگ Customization را انتخاب نمایید.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

در این صفحه روی گزینه +New Custom Report در بالای جدول کلیک نمایید.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

سپس در جدول باز شده قسمت های مورد نظر را وارد نمایید. در قسمت Title، نام گزارش و در قسمت Name نام تب را وارد نمایید.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

توجه نمایید که به صورت پیش فرض تنها امکان درج 2 مورد از ابعاد در گزارش های GA می باشد: یکی از ابعاد اصلی (Primary) و دیگری از ابعاد فرعی (Secondary). در صورتی که در قسمت Type، گزینه Flat Table را انتخاب نمایید، امکان درج حداکثر 5 مورد از ابعاد فراهم می شود.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

سپس در قسمت Metrics Groups، نامی برای دسته خاصی از معیار های تعریف نموده و با انتخاب + add metrics می توانید به دلخواه معیار های مورد نظر را اضافه نمایید.در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با انتخاب + Add metric group، دسته های دیگری از معیار ها را انتخاب نمایید.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

بعنوان مثال، با انتخاب گزینه + add metric کادر کشویی مربوطه باز شده و می توانید معیار مورد نظر را جستجو نمایید.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

همچنبن در قسمت Filters می توانید نتایج گزارش ها را فیلتر نمایید. به طور مثال با انتخاب +Add Filters می توانید Country را انتخاب کنید و مقدار آن را روی Iran تنظیم نمایید. در این صورت گزارش ها تنها بر اساس کاربران کشور ایران نمایش داده خواهند شد.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

پس از اتمام روی گزینه Save در پایین صفحه کلیک نموده و پس از آن نتایج گزارش قابل مشاهده خواهد بود.
 

ابعاد و معیار ها در گوگل آنالیتیکس :

تا اینجا با مهمترین پارامتر های گوگل آنالیتیکس آشنا شدیم. همانطور که می دانید، عموما تجزیه و تحلیل نتایج گزارش های گوگل آنالیتیکس و یا به اختصار GA، عموما شامل دو پارامتر می شوند: ابعاد (Dimensions) و معیارها (metrics). تمامی گزارش های گوگل شامل این دو عنصر می باشند.
در واقع GA، اطلاعات و گزارش ها را معمولا به صورت جدول زیر ارائه می دهد:

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

هر ردیف افقی از جدول بالا ابعاد را مشخص می کنند و هر ردیف عمودی بیانگر معیارها هستند.
ابعاد (Dimensions) در واقع ویژگی های بازدیدکنندگان سایت می باشد. معیارها (metrics) اعداد و ارقامی هستند که برای اندازه گیری ویژگی های ابعاد به کار می روند.
به عنوان مثال، فرض کنید مردی 25 تا 35 ساله از تهران، با جستجوی کلمه "تاژان"، سایت شما را از لیست نتایج گوگل یافته و بازدید کرده است. همچنین فرض کنید این مرد، از مرورگر Google chrome استفاده نموده که روی سیستم عامل ویندوز کامپیوترش نصب شده است.
در این مثال ، لیست ویژگی ها و مقادیر مربوط به آن ها به شرح زیر است:
  • جنسیت : مرد
  • رده سنی : 25-35
  • شهر : تهران
  • منبع/واسط : جستجوی Google
  • کلمه کلیدی : تاژان
  • مرورگر : chrome
  • نوع دستگاه : کامپیوتر دسکتاپ
  • سیستم عامل : ویندوز
در این مثال ویژگی های جنسیت، رده سنی، شهر، منبع، کلمه کلیدی، مرورگر، نوع دستگاه و سیستم عامل که در واقع ویژگی های بازدیدکنندگان سایت شما هستند، به عنوان ابعاد در نظر گرفته می شوند.
حال در نظر بگیرید که برای ویژگی منبع / واسط (Source / Medium) مقادیر پیش فرض زیر در نظر گرفته می شود:
  • Sessions
  • % New Sessions
  • New Users
  • Bounce Rate
  • Pages / Sessions
  • Session Duration
  • Goal Conversion Rate
  • Goal Completions
  • Goal Value
در ادامه به مهمترین تفاوت های بین ابعاد و متریک های گوگل آنالیتیکس خواهیم پرداخت:
تفاوت اول :
هرچند که هر دو پارامتر ابعاد و متریک ها ویژگی های بازدیدکنندگان سایت را توصیف می کنند، اما در موارد تنظیمات، جمع آوری اطلاعات، روند پروسه ها، نتایج گزارش ها و روش های جستجو کاملا متفاوت از هم هستند.
به طور مثال شما نمی توانید در رابط های گزارشی (reporting interface) و رابط برنامه های کاربردی (API)، دو پارامتر ابعاد و معیارها را در گوگل آنالیتیکس، به جای هم به کار ببرید.
تفاوت دوم :
در گوگل آنالیتیکس، ابعاد زمینه های مورد نیاز معیارها را فراهم می کنند. بدین معنا که معیار ها به ابعاد وابسته هستند. در نتیجه تنها استفاده از متریک برای آنالیز نتایج و گزارش ها کاملا بی معنی می باشد.
به طور نمونه، معیار نشست (sessions)، زمانی معنا پیدا می کند که با ابعادی نظیر کشور، نوع کاربر (user type) و یا منبع / واسط (source/medium) مورد استفاده قرار گیرد.
تفاوت سوم :
در GA برخلاف ابعاد، گزارش متریک ها، تحت عنوان سه دسته زیر طبقه بندی می شوند:
دسترسی (Acquisition) : این دسته از معیار ها، بر این دلالت می کند که بازدیدکنندگان از چه طریقی به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده اند. بطور مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، متریک های Sessions، % New Sessions و New Usersبه نحوه دسترسی کاربران به سایت شما اشاره نموده و بیان می کند چه تعدادی از مشاهده کنندگان به ترتیب از طریق نشست، نشست های جدید (به صورت درصد) و یا کاربران جدید، به سایت شما دسترسی پیدا نموده اند.
رفتار (Behavior) : این دسته از معیار ها، بر این دلالت می کند که بازدیدکنندگان چگونه با سایت شما تعامل برقرار نموده اند. بطور مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، متریک های Bounce Rate، Pages/Sessions و Avg. Session Duration به ترتیب میزان نرخ پرش سایت، صفحات/جلسات و یا میانگین مدت زمانی که کاربران در نشست ها (Session) بوده اند، را بیان می کنند.
دستیابی به هدف (Conversions) : این دسته از معیار ها، بر این دلالت می کند که بازدیدکنندگان تا چه میزان به اهداف جستجوی خود، در سایت شما دست یافته اند و چگونه سایت شما را ترک نموده اند. بطور مثال، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، متریک های Goal Conversion Rate، Goal Completions و Goal Value به ترتیب بیانگر این هستند که نرخ دستیابی به هدف، نرخ کسانی که در سایت شما کاملا به هدف جستجوی خود رسیده اند ویا ارزش دسترسی به هدف ها در سایت شما به چه میزان بوده است.

راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس

تفاوت چهارم :
برخلاف ابعاد، ممکن است معیارها در تمامی گزارش های گوگل آنالیتیکس استفاده نشوند. به عنوان نمونه، معیار ارزش هر صفحه (page value) تنها در گزارش های خاصی از GA آورده می شود.
علت آن اینست که در گوگل آنالیتیکس از مدل های آنالیزی نسبی (analytics attribution models) جهت تهیه گزارش های دقیق و یا گزارش هایی مبنی بر معیار های خاص، استفاده می شود.
این مدل های آنالیزی به شرح زیر می باشند :
مدل Per GIF request : از این مدل جهت محاسبه ارزش کل معیار ها استفاده می شود.
مدل Page value : این مدل جهت محاسبه معیار ارزش صفحه (page value) برای صفحات سایت به کار می رود.
مدل Site search : این مدل جهت محاسبه ارزش هدف (Goal value) و نرخ دستیابی به هدف (Goal conversion rate) برای هر عبارت مورد جستجو به کار می رود.
تفاوت پنجم :
هر کدام از پارامتر ها در گوگل آنالیتیکس شامل 5 ویژگی Name، Index، Scope، Last change و State می باشند.
ابعاد می توانند تمامی حوزه های (scopes) های Hit، Session، User ویا Product را در بر بگیرد. در حالی که متریک ها تنها دو حوزه Hit و Product را شامل می شوند.
حوزه Hit : مربوط به تعامل بین کاربران و سایت می باشد و نتایج آن به صورت دیتا به سرور گوگل آنالیتیکس ارسال خواهد شد.
حوزه Session: حوزه Session، درواقع گروهی از رکورهای ثبت شده Hits ها هستند که برای کاربر خاصی در زمان مشخصی در نظر گرفته می شوند.
حوزه User: منظور از User، در واقع Client ID است که به صورت تصادفی به کاربرانی که برای اولین بار سایت شما را با هر کدام از مرورگرها مشاهده می کنند، توسط Google Analytics cookie تخصیص داده می شود.
حوزه Product: حوزه Product، بیان گر محصولاتی است که از طریق سایت شما خریداری می شود.
تفاوت ششم :
مقادیر ابعاد دلخواه از نوع متن (text) می باشند. در حالی که مقادیر معیار های دلخواه از نوع اعداد integer تعریف می شوند.
 
نتیجه گیری :
در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد عبارات پر کاربرد گوگل آنالیتیکس در نتایج گزارش ها، مهم ترین تفاوت های بین معیار ها و ابعاد در تحلیل های GA توضیح داده شد. همچنین با قسمت های مختلف گزارش های پیش فرض GA و نیز نحوه ایجاد گزارش های سفارشی شرح داده شد.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید . بایت لرن یعنی بایت بایت اطلاعات جدید

نظرات (۱)

instagramha
تشکر از اموزش عالیتون
پاسخ:
سلام خواهش میکنم خوشحالم که از این مقاله لذت بردید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به گردانندگان آن است

Valid HTML 4.01!