بایت لرن

آموزشهای برنامه نویسی ، امنیت و شبکه ،ترفند های کم یاب ، سورس کد ، طراحی وب ، اپلیکشن ، انجام پروژه های دانشجویی رایگان

چطور یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرم؟ قسمت دوم

چطور یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرم؟ قسمت دوم

با سلام خدمت شما عزیزان علاقه مند به برنامه نویسی و یادگیری زبان های کدنویسی، در مطلب قبلی این چطور یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرم؟

را مطالعه کردیم. در این مطلب می خواهیم قسمت دوم و پایانی این موضوع را بررسی کنیم، پس با بایت لرن همراه باشید و به نکات گفته شده دقت کرده و آن ها را به کار بگیرید.

افزودن توضیح

به تمام کدهای خود «توضیح» بیفزایید. تقریبا تمام زبان های برنامه نویسی از قابلیت Comment (به معنای شرح و توضیح) برخوردارند که با استفاده از آن می توانید متون توضیحی را که توسط مترجم یا مفسر پردازش نمی شود، به برنامه بیافزایید. به این ترتیب می توانید توضیحاتی کوتاه، ولی گویا درباره عملکرد کد درج کنید. این کار دو مزیت عمده دارد : نخست به اینکه به شما کمک می کند در یک برنامه بزرگ و طولانی کارکرد کدهای خود را بدانید و سردرگم نشوید. دوم این که باعث می شود در یک کار گروهی،دیگران نیز بدانند کدهای شما قرار است چه کاری انجام دهند.

چگونه یک زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ قسمت دوم

تمرین مداوم و منظم

هر روز کدنویسی کنید. اصولا تسلط بر برنامه نویسی کار بسیار وقت گیری است.حتی برای حرفه ای شدن در زبان های ساده ای همچون پایتون (که شاید برای درک ساده دستور زبان آن تنها به یک یا دو روز زمان نیاز باشد) هم باید به حد کافی زمان گذاشت. همانند هر مهارت دیگری، «تمرین» کلید اصلی یادگیری ظرافت های برنامه نویسی محسوب می شود. سعی کنید هر روز زمان مشخصی از وقت تان را به این کار اختصاص دهید.

برای برنامه نویسی تان اهدافی تنظیم کنید. با تنظیم اهداف قابل دسترس ولی چالش برانگیز، شما می توانید عملکرد بهتری داشته باشید، یعنی در کار خود با سرعت پیش بروید و موانع پیش آمده را بهتر و حرفه ای تر کنار بزنید. در ابتدای امر به برنامه های ساده مانند ساخت برنامه ماشین حساب فکر کنید. دستور و مفاهیم زبان را به خوبی درک کنید و آنها را برای ساخت برنامه هایی که واقعا کار می کند، مورد استفاده قرار دهید.

با دیگران صحبت کنید و برنامه هایشان را واکاوی کنید. در اینترنت تالارهای گفت و گوی بسیاری وجود دارد که اعضای آنها به طور تخصصی درباره موضوع های ویژه به بحث و گفت و گو می پردازند. زبان های برنامه نویسی و مسایل مربوط به آن نیز از این قضیه مستثنا نیست.

مطالعه کدهای دیگران می تواند الهام بخش شما در ساخت برنامه های کاربردی و جذاب باشد.

جدیت در آموزش

در آموختن دانش جدیت داشته باشید. سعی کنید طرز کار توابع و دستوراتی از برنامه را که نمی دانید، فرا بگیرید. در این راه دست به تحقیق و پرسش بزنید تا به بهترین روش انجام آن برسید.

دانش خود را ارتقاء دهید

در دوره های آموزشی شرکت کنید. بسیاری از دانشگاه ها و موسسه های آموزشی، مجری برگزاری دوره های آموزش زبان برنامه نویسی هستند که معمولا به طور جانبی و در کنار درس های اصلی برگزار می شود. افراد بدون این که به ثبت نام در دانشگاه نیاز داشته باشند، می توانند در این کارگاه های آموزشی شرکت کرده و از مزایای عمده ای همچون کسب تجربه ای از برنامه نویسان حرفه ای و نیز آشنا شدن با برنامه نویسان محلی بهره مند شوند.

کتاب بخرید یا قرض بگیرید.هزاران کتاب خودآموز درباره تکنیک های فراگیری زبان های برنامه نویسی وجود دارد. اگر چه ممکن است برای یادگیری زبان برنامه نویسی به کتاب وابسته نباشید و مثلا از طریق شرکت در کلاس بخواهید به این مهم بپردازید ولی این کتاب ها معمولا حالت مرجع داشته و نیز از آن جا که اغلب، مثال های کاربردی خوبی در آن ها ذکر شده، بسیار مفیدند.

چگونه یک زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ قسمت دوم

پشتکار فراوان

هرگز از کدنویسی دست نکشید. جمله معروفی وجود دارد که می گویداگر کسی بخواهد یک برنامه نویس حرفه ای شود، باید حداقل ده هزار ساعت تمرین کدنویسی کند. اگر چه این رقم جای بحث و مناقشه دارد ولی طبق یک اصل کلی، حرفه ای شدن به زمان و تمرکز نیاز دارد. توقع نداشته باشید همه فوت و فن برنامه نویسی را یک شبه یاد بگیرید. اگر شما فرآیند یادگیری تان را به طور مداوم  ادامه دهید، این احتمال که در پایان دوره بتوانید برنامه های حرفه ای و خوبی به زبان مورد نظر بنویسید، بسیار بالاست.

کار بر روی چند زبان برنامه نویسی

به یادگیری یک زبان اکتفا نکنید. شاید شما تمام هم و غم تان مسلط شدن بر یک زبان برنامه نویسی باشد ولی بدانید بسیاری از برنامه نویس ها، با فراگیری چند زبان مختلف، شانس موفقیت خود را بالا می برند. زبان دوم یا سومی که آن ها یاد می گیرند،معمولا نقش کمکی داشته و کامل کننده زبان اول آنها خواهد بود. در واقع آنها با تجربیاتی که از این رهگذر به دست می آورند، می توانند برنامه های جالب تر و پیچیده تری طراحی کنند. شما پس از آن که تا حدود قابل قبولی با زیروبم زبان اول آشنا شدید، می توانید به سراغ زبان دوم بروید.

چگونه یک زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

از دانش و مهارت خود استفاده کنید

در یک دوره چهار ساله نام نویسی کنید. شما با شرکت در یک برنامه آموزشی چهار ساله در دانشگاه می توانید با انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی آشنا شوید و در یک یا چند مورد آنها به مهارت دست یابید. همچنین این کار باعث می شود با گروهی از برنامه نویسان حرفه ای آشنا شده از تجربیان آنها کمال استفاده را ببرید. البته این روش برای هر کسی مناسب نیست. چه بسیارند برنامه نویسان موفقی که هیچ گاه در دوره های آموزشی شرکت نکرده اند.

یک رزومه خوب بسازید

یک رزومه درست کنید. به مرور زمان که دانش و تجربه شما افزایش یافت و برنامه هایی نوشتید، می توانید بهترین کارهایتان را در قالب یک رزومه حرفه ای گلچین کنید. این رزومه و نمونه کارهای انجام شده را به شرکت ها و مدیرانی که در پی استخدام برنامه نویس هستند، ارائه کنید.

برای کسب درآمد، نیاز نیست که حتما با یک شرکت کار کنید. اگر از مهارت کافی برخوردار باشید. می توانید برای خودتان کار کنید. برنامه های مورد نظرتان را نوشته و از طریق پایگاه وب خودتان یا دیگر بستر های مناسب در معرض فروش بگذارید. البته قبلا خود را برای پشتیبانی از مشتریان آماده کنید.

چگونه یک زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟ قسمت دوم

جمله معروفی وجود دارد که می گویداگر کسی بخواهد یک برنامه نویس حرفه ای شود، باید حداقل ده هزار ساعت تمرین کدنویسی کند.

با هم به انتهای قسمت دوم و پایانی مطلب “چطور یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرم؟ ” رسیدیم امیدواریم که بتوانیم به دانش و اطلاعات شما اندکی اضافه کرده باشیم و بتوانید از این راه ها برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق و حرفه ای استفاده کنید.

بایت لرن یعنی بایت بایت اطلاعات جدید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به گردانندگان آن است

Valid HTML 4.01!